Beschreibung:
Heike Bock, Jörg Feuchter, Michi Knecht (eds.) Religion and Its Other Secular and Sacral Concepts and Practices in Interaction Heike Bock und Jörg Feuchter, beide Dr. phil., sind wiss. Mitarbeiter am SFB 640. Michi Knecht, Dr. phil., ist Assistentin am Institut für Europ. Ethnologie der HU Berlin.
Eigene und fremde Welten
Contents
Acknowledgments
Introduction: Reconfiguring Religion and Its Other
Michi Knecht and Jörg Feuchter
Rethinking Religious Reform
Law, Ethics and Religion in the Story of Egyptian Modernization
Talal Asad
Muhammad Rashîd Ridâ (1865-1935) or: The Importance of Being (a) Journalist
Dyala Hamzah
Islamic Reformism and the Secular: Rashîd Ridâ's Theory on Miracles
Richard van Leeuwen
Early Modern Probabilism as a Secularizing Doctrine: Including a Preliminary Comparison with Some Interpretative Instruments of "Liberal Islam"
Carlos Martínez Valle
Rewriting Genealogies
Beyond Religion: On the Lack of Belief During the Central and Late Middle Ages
Dorothea Weltecke
The Islamic Rib¯at: A Model for the Christian Military Orders? Sacred Violence, Secularized Concepts of Religion and the Invention of a Cultural Transfer
Jörg Feuchter
The Formation of Jewish Mysticism and Its Impact on the Reception of Rabbi Abraham Abulafia in Contemporary Kabbalah
Boaz Huss
Transcending Borders and Boundaries
The Devil in Spandau: Demonology between Religion and Magic at the End of the Sixteenth Century
Vera Isaiasz
Science Treats, but only God Can Heal: Medical Pluralism between Religion and the Secular in Ghana
Kristine Krause
Formations of the Religious Self: Becoming "Women in Christ" in a Globalizing World
Gertrud Hüwelmeier
Image, Trance, and the Other in Mediterranean Folk Religion
Thomas Hauschild
Notes on Contributors
Index of Names and Places
Die westliche Moderne trennt das »Religiöse« und das »Säkulare« in zwei Bereiche, die sich radikal entgegenstehen. Außereuropäische Gesellschaften, frühere Epochen und global vernetzte Gegenwartsgesellschaften haben aber auch andere Deutungsmuster: etwa die gegenseitige Durchdringung und Bezogenheit beider Sphären. Ausgehend von dieser Überlegung untersuchen die Beiträge, welche Konzepte und Praxen des Religiösen und des Säkularen in Christentum, Judentum und Islam auftreten und wie sie einander bedingen.