Beschreibung:
Whether it's game theory or mathematical finance, traffic or control theory, population dynamics or chaos, or molecular dynamics or computer graphics, this book offers insight into the world of simulation in a descriptive yet systematic way.
Die Autoren führen auf anschauliche und systematische Weise in die mathematische und informatische Modellierung sowie in die Simulation als universelle Methodik ein. Es geht um Klassen von Modellen und um die Vielfalt an Beschreibungsarten. Aber es geht immer auch darum, wie aus Modellen konkrete Simulationsergebnisse gewonnen werden können. Nach einem kompakten Repetitorium zum benötigten mathematischen Apparat wird das Konzept anhand von Szenarien u. a. aus den Bereichen „Spielen – entscheiden – planen" und „Physik im Rechner" umgesetzt.
1 Introduction.- 2 The necessary instruments in brief.- Part I Playing – deciding – planning: A modeling warm-up.- 3 Game theory.- 4 Group decisions.- 5 Schedules.- 6 Wiener processes.- Part II Traffic on highways and data highways: A trip through the simulation pipeline.- 7 Macroscopic simulation of traffic.- 8 Microscopic simulation of traffic.- 9 Stochastic traffic simulations.- Part III Dynamic systems: Cause, effect and interaction.- 10 Population dynamics.- 11 Controllers.- 12 Chaos theory.- Part IV Physics on the computer: The switch to number crunchers.- 13 Molecular dynamics.- 14 Thermal conduction.- 15 Fluid mechanics.- 16 Global illumination in computer graphics.- Closing remarks.- Bibliography.- Index.