Postwar Amateur Film Practices in a Transnational Perspective

Sofort lieferbar | Lieferzeit: Sofort lieferbar I
ISBN-13:
9783847115687
Veröffentl:
2023
Erscheinungsdatum:
13.11.2023
Seiten:
154
Autor:
Hanna Stein
Gewicht:
249 g
Format:
232x158x15 mm
Sprache:
Englisch
Beschreibung:

Dr. Renée Winter ist Senior Postdoc (Elise Richter Programm, FWF) am Institut für Zeitgeschichte der Universität Wien.Hanna Stein ist Doktorandin am Institut für Geschichte, Arbeitsbereich Südosteuropäische Geschichte und Anthropologie der Universität Graz.Heidrun Zettelbauer ist Historikerin und Professorin für Neuere/Neueste Geschichte an der Universität Graz. Ihre Forschungsschwerpunkte liegen im Bereich geschlechtersensible Nationalismusforschung, Körpergeschichte, Auto/Biographieforschung und Geschlechtergeschichte des Ersten Weltkriegs.Hanna Stein ist Doktorandin am Institut für Geschichte, Arbeitsbereich Südosteuropäische Geschichte und Anthropologie der Universität Graz.Dr. Renée Winter ist Senior Postdoc (Elise Richter Programm, FWF) am Institut für Zeitgeschichte der Universität Wien.Heidrun Zettelbauer ist Historikerin und Professorin für Neuere/Neueste Geschichte an der Universität Graz. Ihre Forschungsschwerpunkte liegen im Bereich geschlechtersensible Nationalismusforschung, Körpergeschichte, Auto/Biographieforschung und Geschlechtergeschichte des Ersten Weltkriegs.
This special issue of zeitgeschichte examines international and transnational developments of amateur films in the period after the Second World War.
Amateur film and amateur media practices have attracted increasing interest in recent decades in the context of the "visual turn". Questions of agency, participatory and political/militant film practices, and of representations of "self" and "other" are of interest as well as the institutions and networks of amateur productions. This special issue of "zeitgeschichte" contributes to this field of research by examining international and transnational developments of amateur films in the period after the Second World War. The collected contributions analyze national specifics and regional shapings of practices as well as cultural constructions in amateur film and video, they trace transnational entanglements of amateur media and tackle cross-border amateur filmmaking and internationally and globally shared discursive references and uses of metaphors in video activism. The authors elaborate parallels to organizational structures in amateur film practices in specific sociopolitical and cultural contexts and discuss aspects of memory and the appropriation of hegemonic visual cultures in individual film practices.

Kunden Rezensionen

Zu diesem Artikel ist noch keine Rezension vorhanden.
Helfen sie anderen Besuchern und verfassen Sie selbst eine Rezension.